Zo creëer je een succesvolle e-commerce strategie

Succesvolle websites komen bij niemand aanwaaien. Dit kost als bedrijf soms veel moeite, tijd en geld, maar bovendien een duidelijke strategie die tot in de puntjes is uitgewerkt. Hoe je tot zo’n e-commerce strategie komt? Wij geven je handige tips!

Tip 1: Maak een huisstijl

Het belangrijkste bij e-commerce is dat mensen weten dat het om jouw eigen merk gaat. Deze merkervaring kun je verhogen met een toepasselijke huisstijl. Dit kan met allerlei aspecten: van een herkenbaar logo tot het gebruiken van dezelfde kleurtinten of het uiten van een tone-of-voice. Door je overal hetzelfde voor te doen, onderscheid je jezelf van de concurrentie en bouw je sneller een band op met je doelgroep. 

Tip 2: Schrijf geoptimaliseerde productomschrijvingen

Met unieke productomschrijvingen op je eigen website onderscheid je je opnieuw. Je kunt zelf bijvoorbeeld meer details geven, je expertise rondom dit product aangeven of je klanten extra aanzetten om echt tot aankoop over te gaan. Dit is ook een mooie manier om de eigen tone-of-voice van het bedrijf terug te laten komen.

Tip 3: Bind nieuwe klanten met korting

Nieuwe klanten zijn nodig om te groeien, dus wil je er het liefst zo veel mogelijk. Doe er daarom alles aan om het nieuwe klanten aantrekkelijk te maken om voor jou te kiezen. Laat ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor de nieuwsbrief in ruil voor korting op hun eerste bestelling. Zo vergroot je de kans dat mensen wat kopen, maar krijg jij ook in de toekomst waardevolle gegevens van je klanten. Dit alles helpt om de e-commerce growth van je bedrijf te stimuleren.

Tip 4: Behoud bestaande klanten met exclusiviteit

Bestaande klanten moeten ook in de watten gelegd worden. Zorg er daarom voor dat klant blijven bij jouw website loont. Dit doe je bijvoorbeeld door exclusieve kortingen, pre-sales of het sparen van punten bij elke aankoop. Dat leidt niet alleen tot meer verkoop, maar ook tot een betere binding van de doelgroep.

Tip 5: Implementeer reviews van producten

Sinds de komst van internet zijn reviews van anderen steeds belangrijker geworden. Als bedrijf kun je nog zo hard roepen dat je producten perfect zijn; mensen geloven het pas wanneer ze het ook van anderen horen. Door reviews op je eigen site te plaatsen, voorkom je dat klanten toch besluiten om iets niet te kopen of juist bij een concurrent meer informatie in te winnen en vervolgens daar te kopen. Reviews komen echter niet aanwaaien: zorg daarom dat het voor andere klanten aantrekkelijk is om een review te plaatsen, bijvoorbeeld in ruil voor korting of kans op gratis shoptegoed.

Tip 6: Kies voor een e-commerce tool

Je kunt zelf bovenop al deze ontwikkelingen zitten, maar je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door te kiezen voor een e-commerce tool. Deze tools kunnen je helpen om inzicht te creëren in je merk, je tips te geven om je merk te verbeteren en nog veel meer.

Zo creëer je een succesvolle e-commerce strategie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven