Hoe bepaal je de waarde van een webshop?

Er zijn steeds meer webshopeigenaars in Nederland door de digitalisering en de enorme toename van het online winkelen. Vaak weten ondernemers niet exact hoeveel hun webshop waard is, tenzij de webshop verkocht gaat worden en een taxatie belangrijk wordt om de prijs de bepalen. Er zijn natuurlijk tal van verschillende aanleidingen waarom er een verkoop plaats zou kunnen vinden. Gedwongen door een veranderde situatie of op eigen initiatief. Er zijn een aantal manieren om de webshop waarde te bepalen en ook wanneer je niet gaat verkopen is het altijd goed om te weten wat de winkel waard is.

 

Zelf een webshop beginnen of er een kopen

Wanneer kopers kiezen voor een webshop dan bestaat er altijd de keuze tussen een volledig gehoste optie of een open source variant. Er zijn echter ook ondernemers die ervoor kiezen om een al bestaande webshop over te nemen, waarbij er vaak al een merk of een identiteit is opgebouwd. Hoewel je hier als koper minder invloed hebt op de naam en dergelijke, zijn er ook voordelen verbonden aan het kopen van een bestaande webshop. Een bestaande webshop heeft al een klantendatabase en is vaak ook al in zoekmachines als Google geïntegreerd. Dit soort zaken zijn zeer kostbaar en spelen ook een belangrijke rol bij de waardebepaling van de webshop.

 

Intrinsieke waarde

Er zijn verschillende manieren waarop de waarde van een webshop bepaald kan worden en in sommige gevallen wordt er ook een combinatie van methodes toegepast. Zo wordt de intrinsieke waarde, ook wel de boekhouders methode genoemd, berekend op basis van het verschil tussen de bezittingen en het vreemd vermogen. Deze methode is relatief makkelijk toe te passen op basis van de jaarverslagen. 

 

Rekening houden met het toekomstperspectief

Naast de methode zijn er ook formules waarbij de EDITBA vermenigvuldigd wordt met 3. Op zich is dit een hele transparante en eenvoudige formule, maar net als bij de intrinsieke waarde wordt hierbij niet naar het eventuele toekomstperspectief van de webshop gekeken. Een methode die wel meer naar de toekomst kijkt, is de discounted cashflow methode. Deze methode is wel wat complexer en het beste is ook om dit door een bemiddelingsbedrijf of accountant te laten uitrekenen. Het basisprincipe hier, is dat er rekening gehouden wordt met de toekomst met de kanttekening dat de huidige cashflow meer waarde wordt toegedicht dan toekomstige inkomsten.

Hoe bepaal je de waarde van een webshop?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven