Wat is e-commerce?

Je bent het vast al op een nieuwssite tegengekomen; e-commerce. Tijdens een verjaardag heb je waarschijnlijk ook al met iemand gepraat die zei in de e-commerce branche te werken. Maar wat is e-commerce precies en wat houdt het in? In dit artikel bespreken we precies het hoe en wat van deze booming industrie. 

Wat e-commerce inhoudt

E-commerce, ook wel bekend als internethandel of elektronische handel, verwijst naar het kopen en verkopen van diensten of goederen via het internet en daarbij de overdracht van geld en gegevens om al deze soorten transacties uit te kunnen voeren. Vaak wordt e-commerce gebruikt om te verwijzen naar de online verkoop van fysieke producten, maar het kan ook elke vorm van commerciële transactie beschrijven die via het internet mogelijk wordt gemaakt.

Gestage groei

Hoewel e-commerce de laatste jaren pas een echte trend is geworden, begon het al tijdens de babyfase van het internet halverwege de jaren 90. De reden dat het de afgelopen paar jaar echt hard groeide was doordat het merendeel van de wereld nu pas een goede infrastructuur van het internet begint te krijgen. Daarnaast zijn markten als China nog nooit zo open geweest voor handel. Globalisatie is dus snel toegenomen, wat de ideale omstandigheden heeft gecreëerd voor e-commerce om tot bloei te komen.

Populaire e-commerce vormen

Er zijn 4 algemene soorten e-commerce. De meest voorkomende soort is Business to Consumer (B2C). Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld online slijterijen of kledingwinkels. Het één-na-populairste type e-commerce is Business to Business (B2B). Dit houdt dus in dat je als bedrijf niet aan een consument, maar aan een ander bedrijf doorverkoopt. Een voorbeeld hiervan is een bandenproducent die zijn producten online verkoopt aan autogarages. 

Zeldzame vormen

Naast B2C en B2B heb je ook nog Consumer to Consumer (C2C). Met C2C verkoop je als consument aan een andere consument. Deze vorm komt niet vaak voor vergeleken met B2C en B2B, maar als jij je oude meubels online verkoopt aan iemand anders, zou je onder dit model vallen. Tot slot is er nog Consumer to Business (C2B). Ook deze vorm komt niet vaak voor, want als je structureel iets verkoopt aan een bedrijf, zal je zelf als bedrijf bij de kamer van koophandel ingeschreven moeten staan. Vaak is de transactie bij C2B daardoor niet in een monetaire vorm. Een voorbeeld hiervan is een influencer die als ruil voor een promotie van het product van een bedrijf, het product zelf gratis krijgen.

Al met al heeft e-commerce vele verschillende vormen. Hopelijk weet je nu wat e-commerce precies inhoudt en hoe interessant dit voor jou zou kunnen zijn.

Wat is e-commerce?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven